Social media
"Men staat op, gaat ontbijten en maakt van zijn of haar kopje yoghurt met muesli eerst even een 'snapje', vervolgens neem je openbaar vervoer richting school of werk en wordt het laatste nieuws gelezen en stuur je tussendoor WhatsApp-berichten naar familie of vrienden over dat leuke weekend. Tijdens pauzes kijk je nog eens op Instagram waar anderen zoal mee bezig zijn." (Boogert, 2016, p. 13)
Voor jong en oud
Hierboven, in de rode introductietekst, leest men waar social media in eerste instantie voor bedoeld was, maar ook bedrijfstechnisch maakt het gebruik van social media een boost mee.
In Nederland gebruiken zowel jonge als oudere mensen social media. Onderstaande afbeelding geeft de meest gebruikte social media kanalen weer.

(Sprout, z.d.)
Social media als businessconcept
De (middel)grote bedrijven kunnen vandaag de dag gewoon niet meer om social media heen. Juist daar bevinden zich potentiële klanten, delen ze hun mening en beïnvloeden andere gebruikers. Social media is uiteraard ook op professioneel niveau van toepassing.
Om dit goed aan te pakken, buiten dat er een gespecialiseerd team of medewerker is die zich daarop volop mee bezig houd, zal er een verandering in de bedrijfscultuur moeten plaatsvinden. De belangrijkheid van social media moet heel onderneming of organisatie inzien. (Van Staalduinen, 2018)
Interessant voor bedrijven is dus om te achterhalen via welk kanaal de gewenste doelgroep te bereiken is. Onderstaande tabel, die zeer recente cijfers bezit, laat per leeftijdsgroep zien welk kanaal het meest gebruikt wordt.

(Oosterveer, 2017)
Likes zijn geld waard! Aan de slag met de juiste content
Het doel is bekend: meer bekendheid creëren via social media, maar waar begint het spelletje? Voordat men aan de slag gaat met content, is een goede strategie natuurlijk noodzakelijk. Wat is het verhaal, de doelgroep, het uiteindelijke bereik? Dit zijn vragen waarop men antwoord moet kunnen geven.
De content, zoals blogs, mooie beelden, artikelen, kennis en inspirerende infographics zijn onderdelen waar bezoekers naar zoeken. Onderstaande infographic legt met 10 tips haarfijn uit hoe perfecte content te verzamelen is.

(Donkers, 2017)
Voor- en nadelen gebruik van social media
Er zijn natuurlijk zowel voor- en nadelen verbonden bij het gebruiken van social media accounts. Tot slot hieronder de belangrijkste op een rij:
Voordelen
- Zeer groot bereik (vooral bij een startende onderneming);
- Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar hebben een smartphone (81%) en tablet (68%);
- Betere vindbaarheid binnen Google;
- De resultaten van een campagne zijn zichtbaar (denk aan kosten en opbrengsten).
Nadelen
- Er kan tijdsdruk ontstaan doordat volgers snel een reactie willen ontvangen;
- Misbruik van artielen;
- Een toekomstig werkgever kan je gaan bespeuren;
- Adverteren kost relatief veel geld;
- Veel geruchten en soms fake berichten. (Duursma, 2013, p. 48)
Maak jouw eigen website met JouwWeb